Zarówno krótka jak i długa podróż z koniem bądź końmi wymaga odpowiedniego przygotowania. Bagatelizowanie krótkich tras często kończy się urazami i złym samopoczuciem u koni. W transporcie koni istotne znaczenie ma odpowiednia dieta, właściwe nawodnienie konia, regularne przerwy, prawidłowe zabezpieczenie konia oraz przyczepa spełniająca wymogi bezpieczeństwa. Podróż jest dla konia często bardzo stresującym przeżyciem. Reaguje na nią wrażliwy układ pokarmowy, a pozycja uniemożliwiająca swobodne ruchy głową wpływa na układ oddechowy. Bezpieczeństwo koni w transporcie zaczyna się już na etapie wyboru środka transportu, a później oswojenia konia z nią i odpowiedniej diety w dniu wyjazdu. Ważny jest również cały ekwipunek, który zabieramy ze sobą w drogę. Poniżej kilka istotnych elementów, wpływających na bezpieczeństwo konia w transporcie.

Co podawać do jedzenia?

Konie mają wrażliwy układ pokarmowy, poza tym stres nie pomaga, dlatego przed samą podróżą, jak i w trakcie zaleca się rezygnację z paszy treściwej. Nie ograniczając natomiast dostępu do siana. Aby zminimalizować ryzyko wystąpienia kolki, warto zadbać o zapewnienie siana również w trakcie podróży, najlepiej jeśli nie jest ono suche, a lekko wilgotne. Pył z siana może powodować katar albo kaszel, a tego chcesz uniknąć. Dobrze sprawdzi się sianokiszonka. W trakcie dłuższej niż 12 godzin podróży, musisz zapewnić mu miejsce na odpoczynek. Należy mieć ze sobą dobrej jakości paszę, którą koń zna i chętnie się nią zajada. W trakcie dłuższej przerwy pozwól koniowi na swobodne skubanie trawy, ma to zbawienne działanie dla jego zatok. Jeśli koń w nowym miejscu/stajni nie chce jeść swojej ulubionej paszy, nie dziw mu się, jest zestresowany. Spróbuj dać mu siano z dodatkiem melasy. Oprócz walorów smakowych ma jeszcze inną zaletę, wpływa na nawodnienie konia. Inne opcje to siano z lucerny i pulpa z buraków, czyli wysłodki buraczane. Buraki są źródłem błonnika i energii.

Zadbaj o siano, paszę i zamienniki, w sytuacji, gdyby koń nie chciał jej jeść, przed podróżą. Bo później możesz mieć problem ze znalezieniem ich, gdy na miejsce przerwy dotrzesz w późnych godzinach wieczorny.

Jak podawać wodę?

Woda jest bardzo ważna w trakcie podróży i koń musi mieć do niej dostęp, ale jej dawkowanie powinno być odpowiednie, by nie doprowadzić do kolki. Przerwy w podróży należy robić co trzy do czterech godzin, szczególnie często, jeśli jest upał! Koń wysiadający z przyczepy jest spocony, z wodą należy chwilę odczekać. Zanim otrzyma wodę niech rozprostuje kości. Po kilku minutach powoli można zacząć go poić. Woda i odpowiednie nawodnienie jest bardzo ważne. Najlepiej mieć przy sobie jeden rodzaj sprawdzonej wody, którą koń chętnie pije. Jeśli nie chce pić, należy moczyć jego paszę. Opcją są też elektrolity, ale powinny być podawane tylko, gdy koń ma stały dostęp do wody, czyli na przykład przy przerwie na nocleg.

Przyczepa jedno czy dwukonna?

Wybór środka transportu jest ważny dla bezpieczeństwa koni. Każdy kto chce przetransportować konia ma do wyboru kilka opcji. Usługę zlecisz firmie zewnętrznej, przyczepę pożyczysz bądź kupisz. Decydując się na wypożyczenie bądź zakup pod uwagę należy wziąć kilka rzeczy:

  • posiadanie uprawnień na jazdę z konkretną przyczepą,
  • wygodę konia w transporcie (czyli jej rozmiar),
  • materiały z jakich jest wykonana,
  • dodatkowe wyposażenie.

Przyczepy małe, jednokonne, lekkie nie wymagają dodatkowych uprawnień (do 750 kg). Jeśli zmieścisz się w tej wadze łącznej, musisz liczyć konia i wszystko co dodatkowo potrzebujesz dla niego, możesz jechać bez konieczności wyrabiania kolejnych uprawnień. Natomiast przyczepy jednokonne nie są tak bezpieczne, jak większe i cięższe. Z drugiej strony większe przyczepy choć są bardziej stabilne, pożerają więcej paliwa i wymagają dodatkowo kategorii E od kierowcy. Warto o niej pomyśleć, gdy w grę wchodzą długie podróże po drogach szybkiego ruchu. Jednokonna przyczepa nie sprawdzi się na autostradach i długich dystansach. Przy transporcie większej liczby koni lepiej niż przyczepa sprawdzi się koniowóz. A w jego przypadku nie obejdzie się bez kategorii C.

Wybierając przyczepę należy zwrócić uwagę na kilka elementów:

  • wielkość (musi być dostosowana do rozmiarów konia),
  • wentylację (co zapewni odpowiednią cyrkulację powietrza),
  • materiały z jakich jest wykonana (producenci dają duży wybór),
  • wyposażenie dodatkowe,
  • kolor.

Kolor nie jest fanaberią a praktycznym rozwiązaniem. W przypadku częstych podróży w okresie letnim, najlepiej jeśli przyczepa jest w kolorze jasnym, dzięki czemu nie nagrzewa się tak szybko, jak w kolorach ciemnych. Kolejny ważny punkt to podłoże, może być aluminiowe, wyłożone matą gumową, drewniane albo ze szklano-poliestrowego tworzywa sztucznego. Każde z nich ma swoje plusy i minusy. Drewno jest odporne na różną pogodę, ale mniej na uszkodzenia spowodowane przez konia. Natomiast aluminium wpływa na większą wagę przyczepy. Dodatkowe wyposażenie to przykładowo:

  • zabezpieczona dodatkowo rampa
  • schowek na łopatę, miotłę,
  • siodlarnia (miejsce na siodło i inne akcesoria)

Ciekawym i zwiększającym bezpieczeństwo w podróży elementem jest montaż monitoringu. Jest to proste, a wpływa na Twój spokój w trakcie jazdy. Możesz zareagować zawsze, gdy coś się dzieje.

Na koniec należy jeszcze pamiętać o ochraniaczach na nogi dla koni, mogą to być owijki polarowe.

Źródło:

https://ker.com/equinews/feeding-horses-during-travel/
https://medium.com/@RobertsArenaOH/ten-tips-for-safe-horse-transport-af4444c28a7e
https://equista.pl/editorial/2584/poradnik-bezpieczny-transport-koni
https://horsebusiness.pl/wp-content/uploads/2018/02/HB_07.pdf