Słoneczna pogoda za oknem sprawia, iż wielu właścicieli przyczep planuje wyjazdy. Z roku na rok przybywa również zwolenników tak zwanych “domów na kółkach”. Warto jednak wiedzieć, jakie są zasady związane bezpośrednio z holowaniem tego typu przyczep na drodze. W końcu po co mamy się stresować czy otrzymać mandat i tym samym zepsuć sobie wyjazd.

Przepisy oraz możliwości techniczne podczas holowania przyczep

Auto holujące oraz przyczepa tworzą tak zwany zestaw. Warto aby spełniał on określone w przepisach normy techniczne, tak aby podróż przebiegła bezpiecznie i bez większych komplikacji. Ruszając w drogę musisz zabrać ze sobą: dowód rejestracyjny samochodu oraz przyczepy, którą chcesz ciągnąć.

To właśnie tam znajdziesz wszelkie informacje dotyczące masy całkowitej zestawu czyli:

  • maksymalna masa całkowita (MMC) przyczepy z hamulcem podawana w kilogramach
  • maksymalna masa całkowita (MMC) przyczepy bez hamulca podawana w kilogramach
  • dopuszczalna masa całkowita (DMC) pojazdu podawana w kilogramach
  • dopuszczalna masa całkowita (DMC) zespołu pojazdów podawana w kilogramach

Holowanie przyczepy musi być bezpieczne, dlatego warto mieć również odpowiednie do tego celu auto. Pamiętaj, że zgodnie z przepisami dopuszczalna masa całkowita samej przyczepy musi być mniejsza niż masa auta. Informacje na ten temat znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym swojego samochodu w polach 0.1 bądź 0.2. Dodatkowo warto podkreślić, iż wartość dopuszczalnej masy całkowitej całego zestawu musi być mniejsza niż zawartość pola F.3 w dowodzie rejestracyjnym samochodu.

  • Maksymalna prędkość poza terenem zabudowanym 60 km/h.
  • Maksymalna prędkość na terenie zabudowanym 30 km/h.
  • Holowany samochód jest wyposażony z tyłu po lewej stronie w trójkąt ostrzegawczy.

Pytania i odpowiedzi o holowanie:

  1. Jaka prędkość holowania?

Podczas holowania należy poruszać się prędkością do 30 km/h w obszarze zabudowanym i 60 km/h poza obszarem zabudowanym.

  1. Jak łączymy pojazdy podczas holowania?

Podczas łączenia pojazdu holującego z holowanym najlepiej jest zastosować połączenie sztywne, czyli tak zwane drągi holownicze. Jego długość powinna wynosić do 3 metrów. Alternatywnym i często stosowanym rozwiązaniem przez większość kierowców są giętkie linki holownicze, których długość powinna wynosić 4-6 metrów.

  1. Jak powinno się kierować pojazd holowany?

Pojazdem holowanym nie może poruszać się każdy, lecz osoby posiadające uprawnienia do kierowania danym pojazdem. Dodatkowo przed rozpoczęciem holowania – w pojeździe holowanym należy ustalić pewne sygnały alarmowe – które będą informować pojazd holujący o tym, by się zatrzymał. Czasami należy tak uczynić, ponieważ pojawiło się pewne zagrożenie na drodze bądź samochód holujący zachowuje się niebezpiecznie.

  1. Jak należy oznakować pojazdy w czasie holowania?

Pojazd holowany (poza motocyklem) powinien posiadać z tyłu na lewej stronie ostrzegawczy trójkąt odblaskowy. Gdyby na drodze widoczność nie okazała się najlepsza, to dodatkowo warto, aby posiadał włączone światła pozycyjne. Alternatywnym oznakowaniem dla pojazdu holowanego jest wysyłanie żółtych sygnałów blaskowych (nie mylić z włączeniem świateł awaryjnych) widocznych dla innych kierowców i pozostałych uczestników ruchu drogowego.

Holowanie – co jest zakazane?

  • holowanie pojazdu na autostradzie przez zwykle samochody (wymagane tylko pojazdy holownicze)
  • holowanie kilku pojazdów na raz (zakaz ten nie dotyczy pojazdów członowych)
  • holowania pojazdu z przyczepą i naczepą
  • holowania pojazdu połączeniem giętkim, jeśli hamowanie w pojeździe holowanym nie działają tradycyjne hamulce i ręczny
  • holowanie pojazdu o uszkodzonym układzie kierowniczym, hamulcach (jeśli sposób holowania nie wyklucza potrzeby ich zastosowania)

A co jeszcze z ubezpieczeniem podczas holowania? Okazuje się, że tutaj mają zastosowanie (zgodnie z ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych) ubezpieczenia OC pojazdu holującego i ciągnącego. Jeśli więc doszłoby między nimi do zderzenia do zderzenia bądź uczestniczyliby w zdarzeniu drogowym także z innymi uczestnikami ruchu drogowego (a wszystkie przepisy dotyczące holowania byłyby spełnione), to ubezpieczenie zostałoby wypłacone. W przeciwnym razie nie byłoby to możliwe!