Cofanie nie sprawia Ci większego problemu? Spróbuj z przyczepą, a chwycisz się za głowę, jak to zrobić, by nie uszkodzić nowego nabytku i innych pojazdów? Tak, to jest możliwe, by cofać z przyczepą i się nie stresować. Potrzebujesz tylko cierpliwości i wyczucia przyczepy, jak reaguje na ruch kierownicy. Nic w tym trudnego, gdy już zaskoczysz, żadna, nawet ciasna uliczka nie będzie dla Ciebie koszmarem.

Na początek z pomocą

Nikt nie jest dobrym kierowcą bez praktyki, w końcu kiedyś trzeba zacząć i choć początki nie są łatwe, to później się z tego śmiejemy. Bardzo dobrym sposobem na naukę cofania z przyczepą jest poproszenie kogoś o pomoc. Gdy musisz cofnąć, druga osoba będzie Cię prowadzić i obserwować z zewnątrz. Umówcie się na konkretne znaki i do dzieła! Najlepiej znajdź pusty parking, gdzie możesz poćwicz. Powtórz manewr tyle razy, ile jest to konieczne, dzięki temu nie będziesz czuł się zestresowany, gdy przyjdzie zaparkować w ciasnym miejscu. Praktyka czyni mistrza i jazdę do tyłu z przyczepką szybko opanujesz. A jeśli zaczniesz się już dobrze czuć w takiej konfiguracji Ty plus przyczepa i jazda do tyłu, ustaw sobie przeszkody, w postaci pachołków.

Jak to zrobić krok po kroku?

Oto kilka naszych rad, które ułatwią Ci pierwsze kroki:

  • ustaw auto i przyczepę tak, by znajdowały się w linii prostej,
  • ruszaj bardzo, bardzo wolno,
  • jeśli chcesz by przyczepa skręciła w prawo, to kręć w lewo (i odwrotnie, chcesz skręcić w lewo, to kręć w prawo),
  • wyprostuj kręcąc kierownicą w przeciwnym kierunku.

Zwróć uwagę na poniżej przedstawione obrazki pomocnicze, które bardzo dokładnie pokazują jak poruszać kierownicą aby przyczepa skręcała w odpowiednią stronę:

Jak prawidłowo manewrować z przyczepką samochodową

Manewr wykonaj bardzo powoli, bo przyczepa nie zareaguje tak szybko na skręt jak samochód. Dlatego poruszaj się z minimalną prędkością, sprawdzając w lusterkach jak przyczepa reaguje na poszczególne ruchy. Kierownicą skręcaj również powoli, cały czas obserwując przyczepę. I pamiętaj, że im dłuższa jest przyczepa, tym więcej czasu potrzebuje by zareagować na ruch kierownicą.

Inny sposób na przyczepę

Wiele osób radzi, by potraktować kierownicę jako tył i przód przyczepy. Przód przyczepy to góra kierownicy, a dół kierownicy to tył przyczepy. Kładziesz ręce na dole kierownicy, a następnie jeśli chcesz skręcić w prawo prowadzisz rękę w prawo. Jeśli chcesz w lewo skręcić, to lewą rękę prowadzisz w lewo. A wykonując ruch w przeciwną stronę, wyprostujesz przyczepę. Jeśli coś nie idzie zgodnie z planem, koryguj bądź podejdź do cofania jeszcze raz.

Najczęstsze błędy przy cofaniu osobówką z przyczepą

Przyzwyczajeni do szybki ruchów kierownicą przy cofaniu autem, zapominamy, że mamy ze sobą większy bądź mniejszy nadbagaż w postaci przyczepy. Cofanie z przyczepą wymaga spokojnych, delikatnych ruchów kierownicą. Widzisz, że coś nie wychodzi i zaczynasz już nerwowo obracać kierownicą we wszystkie strony, co pogarsza sytuację. To najczęstszy błąd przy cofaniu z przyczepą. Prowadzi do frustracji i zniechęcenia. Dlatego cofaj powoli, nie wykonując gwałtownych ruchów kierownicą.

Przy cofaniu z przyczepą musisz wykazać się cierpliwością, jeśli chcesz to dobrze zrobić, podejdź do tego na spokojnie. A nauczysz się bezstresowo cofać w różnych warunkach.