Bezpieczeństwo na drodze, zarówno Twoje, jak i koni, jest najważniejsze. Często przed hodowcami kilku czy kilkunastogodzinna trasa, w różnych warunkach pogodowych. Musisz zadbać o światła, opony, lusterka i właściwe podpięcie przyczepy. Zanim ruszysz w drogę, sprawdź poniższą listę, czy wszystkie punkty zostały odhaczone?
Spis treści
Opony w przyczepie i ciężarowce
Trzymałeś przyczepę przez kilka tygodni czy miesięcy w magazynie, garażu czy po prostu na świeżym powietrzu? I myślisz, że skoro opony niedawno były zmieniane, nie ma potrzeby ich sprawdzania? Nic bardziej mylnego. Opony w przyczepach zwyczajnie się starzeją, a mniej zużywają. Choć bieżnik wygląda dobrze, to guma staje się słaba i krucha. Opony w przyczepach są mało odporne na czynniki atmosferyczne, więc musisz sprawdzić ich faktyczny stan, zanim wyruszysz w drogę. Jeśli są w kiepskim stanie, to stanowią realne zagrożenie na drodze dla Ciebie, Twoich zwierząt i innych uczestników ruchu.
Istotne znaczenie ma również sprawdzenie opon pojazdu holowniczego. Opony w ciężarówkach, szybciej się zużywają, a co za tym idzie zmniejsza się ich przyczepność. Nie wspominając o tym, że za łyse opony czeka słony mandat. Jakość opon sprawdzisz monetą. Włóż dwa grosze koroną dół, jeśli sprawdzasz opony letnie, gdy widzisz całą koronę, to opony powinieneś wymienić. W przypadku opon zimowych włóż pięć złotych. Gdy wewnętrzna obwódka kółka wystaje z rowka to opony są do zmiany. Przed wyjazdem również sprawdź, czy opony są napompowane.
Światła
O ile korzystając z auta zazwyczaj wiemy o tym, że któreś światło nie świeci, o tyle w przyczepie przez pewien czas nieużytkowania mogły wydarzyć się różne rzeczy. Światła są szczególnie ważne w nocy, chyba że chcesz by przy hamowaniu ktoś znalazł się w przyczepie z koniem. Przed dłuższą podróżą warto dokładnie sprawdzić wszystkie światła w przyczepie i w aucie: przednie, drogowe, hamulce, kierunkowskazów.
Lusterka
Bardzo ważna rzecz przed transportem koni. Właściwie ustawione lusterka są niezbędne, bo dzięki nim obserwujesz nie tylko to, co dzieje się obok i z tyłu, ale jak zachowuje się przyczepa na zakrętach i podczas parkowania. Lusterka powinny być tak ustawione, aby widoczny był cały bok samochodu i przyczepy.
Płyny, paski, skrzynia biegów
Przed podróżą z przyczepą warto zajrzeć pod maskę i sprawdzić kilka rzeczy, między innymi poziom płynów. Jeśli nie znasz się na samochodach, oddaj go w ręce sprawdzonego mechanika i upewnij się, że auto jest sprawne i uciągnie duży ciężar.
Hamulce
Hamujesz za auto i przyczepę, dlatego hamulce muszą być w stu procentach sprawne. Jak radzi sobie auto z przyczepą można przećwiczyć bez załadunku. To świetny test dla samochodu i hamulców.
Masa przyczepy a możliwości pojazdu, zaczep
Jeśli do tej pory nie używałeś ciężarówki do transportu koni, sprawdź jaką masę jest w stanie pociągnąć. Nie zakładaj, że da sobie radę, lepiej takie rzeczy wiedzieć. Na początek musisz określić masę przyczepy wraz z koniem bądź końmi i sprawdzić dopuszczalną ładowność ciężarówki. Istotne znaczenie ma również zaczep. Nieodpowiednio dobrany przyczynia się do niebezpiecznych sytuacji na drodze.
Rzeczy awaryjne
Jedną z ważniejszych rzeczy, którą musisz mieć przy sobie, jest lista numerów awaryjnych. Chodzi o numery, które wykorzystasz w sytuacji awaryjnej, między innymi gdy z koniem w trakcie podróży zaczną się dziać niepokojące rzeczy (numery do weterynarzy na trasie przejazdu). Będąc w stresie trudniej jest coś załatwić, mając taką listę będziesz spokojniejszy. Wśród rzeczy awaryjnych powinny się znaleźć również:
- podstawowe narzędzia mechaniczne,
- latarki,
- zapas wody dla koni,
- ładowarka do telefonu.
Paliwo i trasa
Na koniec, gdy auto jest sprawdzone, a przyczepa prawidłowo podpięta, pozostają kwestie trasy. Jeśli paliwa masz mało, nie czekaj aż lampka zacznie migać, co zmusi Cię do zjazdu np. na jakąś małą stację, gdzie ciężko będzie manewrować z przyczepą. Transport koni przyczepą wymaga spokojnej jazdy, ale i dobrze przemyślanej trasy. Sprawdź, gdzie po drodze można zatankować i która droga jest najlepsza. Niekoniecznie będzie nią najkrótsza pełna zakrętów, wąska i dziurawa.
Tak przygotowane auto i przyczepa minimalizują ryzyko wystąpienia problemów po drodze.
Źródło: