Pasy decydują o bezpiecznym transporcie auta na lawecie. Powinny być solidne, wytrzymałe, dopasowane do lawety i transportowanego pojazdu. Dodatkowo wyposażone w gumowy ochraniacz albo kostki. Wybór pasów do mocowania pojazdów na lawecie jest duży, różnią się one pod wieloma względami, dlatego zanim ruszysz do sklepu, sprecyzuj swoje potrzeby. Podpowiadamy, jakie pasy wybrać przy transporcie osobówki na lawecie.
Spis treści
Rodzaje pasów
Pasy do mocowania pojazdów na lawecie dzieli się na różne kategorie, biorąc pod uwagę określony parametr. I tak pasy różnią się:
- wytrzymałością,
- długością,
- budową,
- hakami,
- sposobem, w jaki działają.
To wpływa na różnice cenowe. Stąd w sklepach znajdziesz tańsze i droższe pasy do lawet. Jest to ten element wyposażenia lawety, na którym jednak nie warto oszczędzać. Dobrze zabezpieczone auto na lawecie to większy komfort jazdy.
W ofercie naszego sklepu internetowe znajdziesz ponad 30 różnych pasów do transportu i lawet
Jaka wytrzymałość pasów do auta osobowego?
Jednym z głównych parametrów, który należy wziąć pod uwagę przy wyborze pasów do lawety jest wytrzymałość. Im bardziej wytrzymały pas, tym lepiej, ale parametr ten powinien być przede wszystkim dopasowany do masy transportowanego auta. Najpopularniejsze pasy do lawet charakteryzują się wytrzymałością od 3 do 5 ton. Wytrzymałość na pasie oznaczona jest symbolem LC. Do zwykłych osobówek wystarczy pas o wytrzymałości 3,2 tony. Jeśli jednak na lawecie będzie SUV, to konieczny może się okazać pas o większej wytrzymałości. LC najczęściej podawane jest w układzie prostym i przy opasaniu. Nas interesuje ten drugi parametr.
Taśma ma większą wytrzymałość niż pas
Niech nie zmyli Cię wytrzymałość taśmy, która jest większa niż wytrzymałość pasa. Jak to możliwe? Taśma, z której został wykonany pas ma większą wytrzymałość od niego, dlatego, że ten ma przeszycia, łączenia, haki. I dlatego jest mniej wytrzymały.
Taśmy różnią się nie tylko wytrzymałością, a również:
- szerokością (35 mm, 50 mm, 75 mm),
- wydłużeniem (poniżej 4 proc. i poniżej 7%),
- materiałem z jakiego są wykonane.
Różnią się także kolorystyką, ale to ma już mniejsze znaczenie niż pozostałe parametry.
Długość pasów do auta osobowego
Pasy różnią się również długością. Za krótkie pasy naciągnięte na siłę bądź nieprawidłowo, rodzą ryzyko pęknięcia czy przetarcia. Dlatego dobierając pasy, należy wziąć pod uwagę gabaryty auta przewożonego na lawecie. Pasy dostępne są w różnych długościach, m.in.:
- 2,7 m,
- 3 m,
- 3,5 m.
Do osobowych najczęściej wystarczający jest pierwszy z wymienionych pasów. Do samochodów terenowych konieczne mogą być już pasy o długości 3,5 m.
Napinacze
W przypadku napinaczy kluczowe znaczenie ma:
- ich wytrzymałość,
- materiał z jakiego są wykonane.
STF to współczynnik, który określa nominalną siłę napięcia. Pasy, które mają szerokość równą 35 mm powinny mieć przynajmniej 234 daN. Natomiast pasy o szerokości 50 mm minimum 400 daN. A jeśli chodzi o materiał z jakiego są wykonane, unikaj plastikowych, mają krótką żywotność i rozpadają się w najmniej oczekiwanym momencie.
Rodzaje haków
Haki mają bardzo duże znaczenie, bo muszą pasować do otworów, które są w lawecie. Rodzaje haków:
- z pojedynczym pazurem- sprawdzają się przy otworach okrągłych,
- z podwójnym pazurem- zwiększają bezpieczeństwo,
- z wyżłobieniami- wpływają głównie na wygodę zahaczenia o platformę,
- obrotowe- świetne do lawet z otworami z boku.
Zabezpieczenie taśmy na kole
Taśma nie może zsunąć się z koła. Istnieje kilka sposobów na jej zabezpieczenie i w tym celu przydatne są dodatkowe akcesoria. Czasem sprzedawane w komplecie z pasami, ale częściej należy je kupić oddzielnie. Najbardziej popularne metody mocowania są za pomocą:
- szelki,
- gumy,
- plastikowych kostek.
Omijaj pasy z etykietą, która jest nieczytelna. I dla pewności sprawdź jeszcze, czy wybrane pasy są zgodne z normą unijną EN 12195-2.