Jaką przyczepę hamowaną i niehamowaną można ciągnąć za autem? Różnice i przepisy

Strona głównaBlogJaką przyczepę hamowaną i niehamowaną można ciągnąć za autem? Różnice i przepisy

Jaką przyczepę hamowaną i niehamowaną można ciągnąć za autem? Różnice i przepisy

Lekka do 750 kg czy większa, dzięki której przewieziesz konkretne gabarytowo i ciężkie załadunki? Wybór przyczepy jest zdeterminowany przez kilka czynników, są to posiadana kategoria prawa jazdy oraz DMC pojazdu. Pocieszeniem dla kierowców jest fakt, że od 1 stycznia 2023 roku został zniesiony absurdalny przepis o tym, że auto musi mieć DMC nie mniejsze niż 1,33 DMC przyczepy. Teraz nie musisz już liczyć i kalkulować. Zresztą często na drodze podczas kontroli nikt tego dokładnie nie obliczał. Obecnie do ustalenia, jaką przyczepę hamowaną i niehamowaną można ciągnąć za autem służy dowód rejestracyjny. Czym się różnią przyczepy hamowane od niehamowanych?

Przyczepa niehamowana

Zgodnie z prawem w hamulec nie muszą być wyposażone przyczepy lekkie do 750 kg. Są to przyczepy, które najczęściej są wybierane przez kierowców z kategorią B, bo zestaw auto plus przyczepa nie może przekroczyć w ich przypadku 4250 kg.
Przyczepy lekkie, niehamowane, to zarówno nowoczesne platformy, ale też klasyczne, uniwersalne przyczepy z plandeką i bez niej.

Przyczepa hamowana

Przyczepy powyżej 750 kg są wyposażone w hamulec najazdowy, a przynajmniej do tego zobowiązują przepisy. Mechanizm ten obowiązuje w przyczepach do 3,5 tony. Hamulec najazdowy wykorzystuje prawa fizyki, dokładnie siłę bezwładności. Gdy auto hamuje, a przyczepa zaczyna najeżdżać na pojazd, to wtedy uruchamia się mechanizm hamowania, a przyczepa zaczyna tracić prędkość.
Przyczepy hamowane są też wyposażone w hamulec ręczny, który zapewnia spokój ducha w trakcie postoju.

Przyczepa hamowana a niehamowana- różnice

  • Podstawową różnicą jest hamulec- hamowane są wyposażone w niego, a niehamowane są hamowane wyłącznie z użyciem hamulca pojazdu.
  • W przypadku przyczep powyżej 750 kg wybór jest prosty- możesz jeździć wyłącznie przyczepą hamowaną.
  • Jazda z przyczepą hamowaną jest bardziej komfortowa niż z niehamowaną, szczególnie jest to odczuwane przy wchodzeniu w zakręt i hamowaniu.
  • Przyczepy hamowane skracają drogę hamowania nawet o kilkanaście procent, bo same też wytracają prędkość- szybsze hamowanie to większe bezpieczeństwo na drodze.
  • Hamulec najazdowy oszczędza zużycie hamulca w pojeździe.
  • Głównym problemem kierowców, którzy rozpoczynają jeździć z przyczepą z hamulcem najazdowym jest cofanie, podczas którego blokują się koła. Nowoczesne przyczepy są już wyposażone w dźwignię, dzięki której cofanie nie jest problemem. Natomiast w starszych modelach najpierw należy zablokować mechanizm, a potem cofać.

Jaką przyczepę hamowaną i niehamowaną można ciągnąć za autem?

Ta pierwsza, hamowana, ma wyższą wartość od tej drugiej. Dane w kg podane są w dowodzie rejestracyjnym. Na pozycji O.1 znajduje się liczba, która określa maksymalną masę całkowitą przyczepy z hamulcem. Na O.2 bez hamulca. Dzięki temu, że nie trzeba już używać przeliczenia 1:33, sprawa jest prosta.

Przyczepa hamowana ma wiele zalet, a wśród nich wygoda prowadzenia i większy komfort podczas hamowania. Jednak nie każdy planuje transportować duże i ciężki załadunki, dlatego lepszą opcją może być lekka i niehamowana przyczepa.

2023-12-14T13:04:20+01:0015 grudnia 2023|
Go to Top