Lekka do 750 kg czy większa, dzięki której przewieziesz konkretne gabarytowo i ciężkie załadunki? Wybór przyczepy jest zdeterminowany przez kilka czynników, są to posiadana kategoria prawa jazdy oraz DMC pojazdu. Pocieszeniem dla kierowców jest fakt, że od 1 stycznia 2023 roku został zniesiony absurdalny przepis o tym, że auto musi mieć DMC nie mniejsze niż 1,33 DMC przyczepy. Teraz nie musisz już liczyć i kalkulować. Zresztą często na drodze podczas kontroli nikt tego dokładnie nie obliczał. Obecnie do ustalenia, jaką przyczepę hamowaną i niehamowaną można ciągnąć za autem służy dowód rejestracyjny. Czym się różnią przyczepy hamowane od niehamowanych?
Spis treści
Przyczepa niehamowana
Zgodnie z prawem w hamulec nie muszą być wyposażone przyczepy lekkie do 750 kg. Są to przyczepy, które najczęściej są wybierane przez kierowców z kategorią B, bo zestaw auto plus przyczepa nie może przekroczyć w ich przypadku 4250 kg.
Przyczepy lekkie, niehamowane, to zarówno nowoczesne platformy, ale też klasyczne, uniwersalne przyczepy z plandeką i bez niej.
Przyczepa hamowana
Przyczepy powyżej 750 kg są wyposażone w hamulec najazdowy, a przynajmniej do tego zobowiązują przepisy. Mechanizm ten obowiązuje w przyczepach do 3,5 tony. Hamulec najazdowy wykorzystuje prawa fizyki, dokładnie siłę bezwładności. Gdy auto hamuje, a przyczepa zaczyna najeżdżać na pojazd, to wtedy uruchamia się mechanizm hamowania, a przyczepa zaczyna tracić prędkość.
Przyczepy hamowane są też wyposażone w hamulec ręczny, który zapewnia spokój ducha w trakcie postoju.
Przyczepa hamowana a niehamowana- różnice
- Podstawową różnicą jest hamulec- hamowane są wyposażone w niego, a niehamowane są hamowane wyłącznie z użyciem hamulca pojazdu.
- W przypadku przyczep powyżej 750 kg wybór jest prosty- możesz jeździć wyłącznie przyczepą hamowaną.
- Jazda z przyczepą hamowaną jest bardziej komfortowa niż z niehamowaną, szczególnie jest to odczuwane przy wchodzeniu w zakręt i hamowaniu.
- Przyczepy hamowane skracają drogę hamowania nawet o kilkanaście procent, bo same też wytracają prędkość- szybsze hamowanie to większe bezpieczeństwo na drodze.
- Hamulec najazdowy oszczędza zużycie hamulca w pojeździe.
- Głównym problemem kierowców, którzy rozpoczynają jeździć z przyczepą z hamulcem najazdowym jest cofanie, podczas którego blokują się koła. Nowoczesne przyczepy są już wyposażone w dźwignię, dzięki której cofanie nie jest problemem. Natomiast w starszych modelach najpierw należy zablokować mechanizm, a potem cofać.
Jaką przyczepę hamowaną i niehamowaną można ciągnąć za autem?
Ta pierwsza, hamowana, ma wyższą wartość od tej drugiej. Dane w kg podane są w dowodzie rejestracyjnym. Na pozycji O.1 znajduje się liczba, która określa maksymalną masę całkowitą przyczepy z hamulcem. Na O.2 bez hamulca. Dzięki temu, że nie trzeba już używać przeliczenia 1:33, sprawa jest prosta.
Przyczepa hamowana ma wiele zalet, a wśród nich wygoda prowadzenia i większy komfort podczas hamowania. Jednak nie każdy planuje transportować duże i ciężki załadunki, dlatego lepszą opcją może być lekka i niehamowana przyczepa.