Konsekwencją niewłaściwie przewożonego ładunku na przyczepie- uwaga nie ma znaczenia, czy jest z plandeką, czy bez niej- jest w najlepszym przypadku trochę strachu podczas prowadzenia auta bądź mandat. W najgorszym przypadku jest kolizja, stworzenie zagrożenia dla innych uczestników ruchu oraz pojazdów, a także narażenie własnego zdrowia i życia. Właściwie zabezpieczony ładunek na przyczepie to gwarancja bezpiecznego transportu z punktu A do punku B. Jeśli transportujesz bądź zamierzasz przewieźć cokolwiek na przyczepie, to poznaj zasady zabezpieczania ładunku na przyczepie.
Spis treści
Kilka faktów o zabezpieczniu ładunku na przyczepie samochodowej
Wyobraźnia kierowców nie zawsze wyprzedza rzeczywistość, tym samym chroniąc przed niebezpiecznymi zdarzeniami. Czy wiesz, że załadunek, który waży 10 kg, przy hamowaniu z prędkości 50 km/h (czyli niewielkiej) przesuwa się do przodu z prędkością 120 km/h? Jeśli jest niewłaściwie zabezpieczony, to nawet niewielka prędkość i szybkie hamowanie mogą stworzyć groźną sytuację. Dlatego tak ważne jest opanowanie sztuki właściwego załadunku przyczepy. Dotyczy to zarówno przyczep bez plandeki jak i z nią.
W policyjnych statystykach sporą część stanowią wypadki z przyczepami w roli głównej, z ładunkiem ciężkim i lekkim, który ląduje na drodze bądź też na aucie, które jedzie z tyłu. Takie sytuacje nierzadko kończą się wyłączeniem drogi z ruchu, mandatem i sporymi kosztami.
Co robimy źle?
Jak zabezpieczyć ładunek na przyczepie, małej, dużej, z plandeką i bez? Przede wszystkim ważne jest sprawdzenie kilku informacji na początek. Podstawą jest wiedza dotycząca nośności haka. Przyczepa nie może być przeładowana, czyli załadunek nie może być za ciężki. Taką informację znajdziesz w: dowodzie rejestracyjnym, na tabliczce na drzwiach oraz w instrukcji obsługi.
Jak nie powinna być załadowana przyczepa?
- Brak właściwego zabezpieczenia materiałów na przyczepach z plandeką i traktowanie jej jako wystarczającego zabezpieczenia, to jeden z grzechów kierowców. Tymczasem jest to bardzo niebezpieczne, bo plandeka nie chroni przed wypadnięciem ich na drogę.
- Niewłaściwy dobór pasów do załadunku, zbyt słabe, źle umocowane, błędny dobór uchwytów.
- Ciężkie materiały nie powinny nazbyt obciążać przodu przyczepy, bo wpłynie to na przyczepność przednich kół i między innymi spowoduje wydłużenie drogi hamowania.
- Zbyt duże obciążenie tyłu przyczepy powoduje podnoszenie się tylnych kół pojazdu, co jest niebezpieczne, gdyż możesz nie zapanować nad pojazdem, szczególnie w trudnych warunkach, ale nie tylko.
- Brak właściwego zabezpieczenia materiałów wystających poza obrys przyczepy, co jest szczególnie niebezpieczne w nocy i w warunkach ograniczonej widoczności. Poza tym może się to skończyć mandatem.
Kilka słów teorii
Ustawa o ruchu drogowym mówi między innymi, że ładunek:
- nie może naruszać stateczności pojazdu,
- nie powinien utrudniać kierowania pojazdem,
- nie może ograniczać widoczności, zasłaniać świateł.
Elementy zabezpieczające, jak pasy czy siatka, muszą być właściwie umocowane, by nie zwisały i nie rozluźniły się w trakcie transportu. Ładunki sypkie można przewozić wyłącznie w skrzyniach ładunkowych.
Jak zabezpieczyć ładunek ciężki?
W przypadku ciężkich ładunków do zabezpieczenia najlepsze są pasy mocujące. Powinny one wytrzymać podwójną masę ładunku. Nie powinny ocierać o ostre krawędzie i należy wykorzystać do ich mocowania specjalnie dedykowanie uchwyty.
W którym miejscu przyczepy umieścić ciężki ładunek? Ciężar najlepiej rozłożyć równomiernie na całej przyczepie. Jeśli załadunek jest mniejszy, to na środku przyczepy. Ponadto, luki wypełnij drewnianymi elementami, mogą być to pochodne palet, ewentualnie inne materiały. Dzięki temu masz większą pewność, że ładunek nie przemieści się w trakcie transportu.
Jak zabezpieczyć lekkie ładunki?
Choć są lżejsze, wcale nie oznacza to, że nie sprawiają problemów na drodze, jeśli są niewłaściwie zabezpieczone. Wiatr może sporo namieszać. Czytając komunikaty policyjne o kolejnych wypadkach, widać, ze lekkie załadunki lubią wylatywać na ulicę. Do ich zabezpieczenia możesz użyć siatki bądź też plandeki. Opcją są też liny, na przykład, gdy zamierzasz przewieźć kilka lekkich pudeł.
Lekkie ładunki zabezpiecz bez względu na to, czy są one przewożone na przyczepce z plandeką czy bez niej. Bagatelizując ich zabezpieczenie, możesz na drodze się zdziwić, ile potrafią przysporzyć problemów.
Zastosowanie się do kilku prostych zasad znacząco podnosi poziom bezpieczeństwa przy prowadzeniu pojazdu z przyczepką.