Holowanie auta jest możliwe tylko po spełnieniu odpowiednich przepisów ruchu drogowego. Dotyczą one już wymagań technicznych pojazdów. Na przykład pojazd holujący musi posiadać większą masę całkowitą od auta holowanego. Pojazd holujący powinien posiadać odpowiednio mocny silnik. W samochodzie holowanym powinny być sprawne światła, układ hamulcowy i układ kierowniczy. Gdy więc pojazd posiadałby uszkodzony chociaż 1 reflektor, to holowanie nie byłoby możliwe (tylko za pomocą lawety).

Większość z nas posiada kategorię B. Kategoria ta pozwala na prowadzenie pojazdów o DMC wynoszącej 3500kg. Dodatkowo możemy prowadzić zestaw pojazdów składający się z auta o takiej masie oraz przyczepy lekkiej o MMC mniejszej niż 750 kg. Całkowita masa zespołu nie może przekroczyć 4250 kg. Jeżeli przekracza to warto byś był posiadaczem kategorii B+E, które uprawnia do podróży większymi zestawami.

Więcej na temat wymaganych uprawnień w grafice poniżej:

Przyczepy samochodowe - wymagne kategorie prawo jazdy

Przyczepy samochodowe – wymagne kategorie prawo jazdy

O czym warto wiedzieć?

Do holowania przyczepy potrzebny jest hak. Montaż haka holowniczego musi być zatwierdzony przez Okręgową Stację Kontroli Pojazdów. Hak musi przechodzić coroczny przegląd. Przed podróżą warto sprawdzić do kiedy obowiązuje nas badanie techniczne, by w podróży nie spotkał nas mandat oraz inna niemiła niespodzianka.

  1. Zasady holowania przyczepy

Holowanie przyczepy to bardzo wymagające zadanie dla kierowcy. Jest kilka podstawowych zasad, dzięki którym będziesz bezpiecznie podróżował zestawem. Niektóre z nich to:

  • pokonywanie zakrętów szerokim łukiem, gdyż przyczepa potrafi ścinać zakręty
  • wczesne hamowanie – zestaw hamuje wolniej niż samo auto
  • ostrożne wyprzedzanie – całkowita masa zestawu powoduje wolniejsze przyspieszenie
  • hamowanie biegami, aby odciążyć hamulce.

Dodatkowo warto również jechać zgodnie z przepisami. Przestrzegając powyższych wskazówek, na bank będziesz bezpiecznie podróżował i cieszył się np. wakacjami w swojej przyczepie kempingowej.

  1. Kiedy przydaje się holowanie:

po kolizji (jeśli auta nie są za bardzo uszkodzone: nie wydobywa się z nich żaden płyn i olej, posiadają uszkodzone tylko elementy blacharskie, które nie stanowią dla innych zagrożenia, gdy auto jest uszkodzone

Warto pamiętać:

  • Nie można holować pojazdu z uszkodzoną kartą (w nowszych samochodach) bądź zablokowaną stacyjną (w starszych autach), ponieważ układ kierowniczy podczas skręcania zostanie zablokowany.
  • Przed holowaniem warto sprawdzić ubezpieczenie OC i AC. Możliwe, że w ramach tego ubezpieczenia posiadamy darmową lawetę za darmo od firmy ubezpieczeniowej. Nie będziemy musieli samodzielnie organizować sobie holowania.
  • Samochód holowany i holujący muszą posiadać opłacone ubezpieczenie OC.
  • Nie można holować samochodów z automatyczną skrzynią biegów, z napędem elektrycznym i hybrydowym, z zawieszeniem pneumatycznym i hydropneumatycznym, aut ze stałym napędem na obie osie(w przypadku holowania aut z napędem 4×4 wystarczy wyłączyć napęd z 1 osi).

Holowanie samochodu osobowego

W pierwszej kolejności należy spełnić 3 najważniejsze wymagania, czyli oba auta muszą posiadać sprawne oświetlenie zewnętrzne, układ kierowniczy i układ hamulcowy. Kierujący samochodem holowanym powinien zachować ostrożność, wcześniej i silniej wciskać pedał hamulca, gdy zachodzi taka potrzeba. Musi również używać więcej siły podczas kierowania, ponieważ często podczas awarii silnika pompa w układzie wspomagania hydraulicznego przestaje działać.

Do holowania samochodu potrzebujemy linki holowniczej o długości 4-6 metrów, która pozwala nam na holowanie auta o masie do 3,5 tony. Bezpieczniejszy okazuje się sztywny hol o długości 3 metry.

Przebieg holowania od A do Z:

  1. Łączymy auta za pomocą linki holowniczej bądź sztywnego holu w specjalnych do tego miejscach (np. przez ucha holownicze).
  2. Do samochodu holowanego doczepiamy trójkąt ostrzegawczy po lewej stronie (istota, by był dobrze widoczny, może być wewnątrz bądź na zewnątrz samochodu).
  3. W obu samochodach włączamy światła mijania (nie włączamy świateł awaryjnych i świateł do jazdy dziennej drl).
  4. Gdyby linka holownicza nie posiadała oznaczenia (czerwono-białego), to umieszczamy na niej chorągiewkę w kolorze żółtym bądź czerwonym.
  5. Kierowcy ustalają, jak będą się komunikować podczas sytuacji awaryjnych (np. za pomocą klaksonu bądź długich świateł).
  6. Kierowcy wsiadają do aut, umieszczają kluczyki(bądź kartę) w stacyjce, aby odblokować układ kierowniczy
  7. Kierowca samochodu holującego odpala silnik i powoli rusza, zwracając uwagę przez lusterka na pojazd holowany. Musi unikać szarpnięcia podczas jazdy.
  8. Dobrze jest wybrać drogi o małym natężeniu ruchu i trudnych skrzyżowaniach, rondach.
  9. Podczas wykonywania skrętu oba auta muszą włączyć kierunkowskazy.
  10. Kierowca w aucie holowanym musi kontrolować odległość pomiędzy autami (aby nie doszło do zderzenia).
  11. Poruszając się drogami wielopasmowymi, należy korzystać tylko z prawego pasa ruchu.

Jak holować samochód ciężarowy?

Sposób holowania jest w dużej mierze zależny od producenta danego modelu samochodu ciężarowego. W instrukcji samochodu często przedstawia punkty mocowania do urządzeń holowniczych. Jest w nich podana wielkość maksymalnych obciążeń. O rodzaju holowania decydują także poszczególne układy ciężarówki (mechanicznych, elektrycznych, hydraulicznych, pneumatycznych) – czasami wymagane jest ich podłączenie lub rozłączenie. W przeciwnym razie może dojść do uszkodzenia samochodu ciężarowego.

Holowanie ciężarówki nie odbywa się za pomocą drugiego samochodu ciężarowego, lecz przez specjalne holowniki (tylko sztywnych hol). Nie można holować samochodu ciężarowego z naczepą lub przyczepą. Należy je holować osobno.

W przypadku holowania auta ciężarowego najlepiej jest skorzystać z profesjonalnej pomocy drogowej. To dla nas gwarancja, że nie uszkodzimy samochodu!